
22 دسامبر 2013: پس از ماهها شروع نادرست، اپل سرانجام با China Mobile قراردادی برای ارائه آیفون به بزرگترین شرکت مخابراتی جهان منعقد کرد.
با 760 میلیون مشتری بالقوه آیفون، این معامله به عنوان مهمترین معامله برای اپل تاکنون برای رشد نام تجاری خود در چین شکل گرفته است. در واقع، تیم کوکس، مدیر عامل اپل می گوید این کشور به زودی به بزرگترین بازار این شرکت تبدیل خواهد شد.
کوک پس از انتشار این خبر در بیانیهای گفت: چین بازار بسیار مهمی برای اپل است و همکاری ما با China Mobile به ما این فرصت را میدهد تا آیفونها را در بزرگترین شبکه جهان به مشتریان ارائه کنیم. مشتریان آیفون در چین گروهی مشتاق و با رشد سریع هستند و ما نمیتوانیم راهی بهتر از گرفتن آیفون در دست هر مشتری China Mobile که میخواهد برای جشن سال نو چینی بیاندیشیم.
آیفون بالاخره به China Mobile می آید
این حرکت برای مدت طولانی در حال آماده سازی بود. اپل از زمان عرضه آیفون در حال مذاکره با China Mobile بوده است. طبق گزارشات، مذاکرات بر اساس شرایط اپل شکست خورد که مستلزم تقسیم درآمد بود.
با این حال، تقاضا از سوی مشتریان چینی قطعا وجود داشت. در سال 2008، یک سال پس از معرفی آیفون توسط اپل، بیزینس ویک گزارش داد که 800000 تا 1 میلیون آیفون پس از خرید قانونی منصرف شده اند. بعداً ادعا شد که 400000 عدد از این آیفونها با هک باز شده در China Mobile استفاده شده است.
به شرطی که این ارقام دقیق باشند، حدود 10 درصد از آیفون های فروخته شده تا به امروز را نشان می دهند. این تعداد حتی از تمام آیفون های مورد استفاده در اروپا در آن زمان نیز پیشی گرفت.
با این حال، مذاکرات بین اپل و چاینا موبایل طولانی شد. آنها سرانجام در سال 2013 شروع به حرکت کردند، زمانی که کوک با رئیس چین موبایل شی گوهوا ملاقات کرد تا درباره “مسائل همکاری” بین دو شرکت گفتگو کند.
اپل: در چین عالی است
معامله با China Mobile همزمان با فشار مجدد در چین از طرف اپل بود. کوک فاش کرد که اپل دستگاه های جدیدی را با در نظر گرفتن مخاطبان چینی طراحی کرده است. این شاید بیشتر با تصمیم اپل برای شروع تولید آیفون های بزرگتر مشهود بود. این شرکت به بیزاری استیو جابز از گوشی های بزرگ (که او از «شما نمی توانید دست نگه دارید» شکایت کرد، پشت کرد. اپل آیفون 6 پلاس 5.5 اینچی – که در دسته فبلت های محبوب خریداران گوشی های هوشمند در آسیا قرار گرفت – در سال 2014 عرضه کرد.
علاوه بر این، اپل متعهد به گسترش سریع و شگفت انگیز فروشگاه های خود در چین است. این شرکت یک هدف بلندپروازانه (و موفقیت آمیز) برای ایجاد 40 فروشگاه اپل در کشور تا سال 2016 تعیین کرده است.
البته همه چیز برای اپل در چین راحت پیش نرفت. بدون شک، 760 میلیون مشتری بالقوه تعداد زیادی به نظر می رسد. اما فقط برخی از این افراد قادر به خرید آیفون هستند.
نبرد برای بازار گوشی های ارزان قیمت چینی
آیفون 5c و SE نشانه ای از پایین ترین سطح بازار هستند. با این حال، اپل هرگز واقعاً ایده ایجاد تلفنی برای مبارزه با دستگاه های اندرویدی ارزان را قبول نکرده است. در نتیجه، سارق سابق اپل شیائومی بر بازار افرادی که آیفون می خواهند اما توانایی خرید آن را ندارند، تسلط دارد. و اپل همچنان به از دست دادن سهم بازار در چین ادامه می دهد.
اپل نیز با دولت چین با مشکلات مختلفی مواجه شده است. در سال 2014، نگرانیهای امنیت ملی که در رسانههای چینی تحت کنترل دولت مطرح شد، باعث شد اپل به جای سرورهای خود برای تامین انرژی iCloud برای مشتریان چینی، به سرورهای China Telecom روی آورد.
اپل همچنین مجبور به پذیرش درخواستهای دولت چین برای انجام ارزیابیهای امنیتی شبکه همه محصولات اپل قبل از واردات آنها به کشور شده است. تجهیزات اپل بیشتر از لیست خریدهای تایید شده دولتی به نفع محصولات ساخت چین بارگیری شد.
با این حال، همه اخبار بد نبود. معامله با چاینا موبایل بیش از آنچه برنامه ریزی شده بود در دست مردم آیفون بود. گزارش شده است که کوک در سال 2016 یک قرارداد محرمانه با رهبران این کشور برای سرمایه گذاری 275 میلیارد دلاری در پول اپل برای تقویت اقتصاد و “قدرت فناوری” چین منعقد کرده است.
چین اکنون سودآورترین بازار اپل برای برنامه های کاربردی در سراسر جهان است. در آینده به نظر می رسد که این بازار همچنان فرصتی عالی (و گهگاه سردرد) برای کوپرتینویی ها فراهم کند.
مانی ربات
خرید اپل ایدی
آخرین اخبار کلاب هاوس
خرید دعوت نامه کلاب هاوس
خرید پاسور
منبع اصلی پست
بدون دیدگاه