
20 ژانویه 1985: اپل تلاش می کند تا با تبلیغ دیگری از Super Bowl بر پیروزی تبلیغات مکینتاش «1984» در سال قبل تکیه کند.
تبلیغ یک پلتفرم تجاری جدید به نام مکینتاش آفیس که “Lemmings” نام دارد، مدیرانی را با چشمان بسته در حال حرکت به سوی عذاب خود به تصویر می کشد. این تبلیغ که به شدت مورد توهین قرار گرفته است به عنوان یکی از بزرگترین بدبوهای اپل در تاریخ ثبت خواهد شد.
انتظارات بزرگ برای تبلیغ Super Bowl اپل
همانطور که اخیراً در «امروز در تاریخ اپل» اشاره کردم، آگهی تجاری مکینتاش «1984» به کارگردانی ریدلی اسکات، امتیاز بزرگی برای اپل به همراه داشت. انبوهی از تبلیغات را به خود جلب کرد و نمایانگر یک نوآوری هنری جدید برای تبلیغات فناوری بود. همچنین به طور موثر تصویری از اپل به عنوان یک مرد ضعیف در حال مبارزه با برادر بزرگ ایجاد کرد که این شرکت برای چندین دهه حفظ کرد.
یک عاقبت اجتناب ناپذیر بود. اپل تصمیم گرفت سوپر بول سال بعد را به عنوان محل برگزاری برگزار کند و پیشنهاد کرد که این می تواند به یک سنت برای کوپرتینو تبدیل شود.
Super Bowl XIX انتخاب خوبی بود. این به خودی خود یک رویداد عظیم بود. این اولین سوپربولی بود که از ABC پخش شد و اولین باری بود که رئیس جمهور مستقر ایالات متحده در پرتاب سکه شرکت داشت. این بازی بزرگ حتی در استنفورد، کالیفرنیا برگزار شد و آن را به نسخه ای با محوریت دره سیلیکون از این رویداد ورزشی عظیم تبدیل کرد.
آژانس تبلیغاتی اپل، Chiat / Day، سعی کرد اسکات را برای کارگردانی دومین تبلیغ بازگرداند، اما موفق نشد. در عوض، آژانس برادرش، تونی اسکات (که به کارگردانی فیلمهایی از جمله ادامه داد تاپ گان، پلیس بورلی هیلز II و عاشقانه واقعی).
اپل با تبلیغ “Lemmings” دفتر مکینتاش را تبلیغ می کند
تبلیغ “Lemmings” قرار بود محصول جدیدی به نام Macintosh Office را بفروشد که برای اتصال گروهی از مک ها به چاپگر LaserWriter طراحی شده بود و به آنها اجازه می داد تا اطلاعات را با استفاده از یک سرور فایل به اشتراک بگذارند.
این محصول به اندازه عرضه مکینتاش در سال قبل هیجان انگیز نبود. اما هدف نیز فروش مشتریان بدبین در خط تولید جدید اپل بود. در آن مرحله، فروش مک کسری از آنچه باید بود باقی ماند.
متأسفانه، مفهوم تبلیغات وحشتناک بود. خواندن یک نسخه تلخ از آهنگ “Heigh-Ho” از سفید برفی و هفت کوتوله («هی-هو، هی-هو، سر کار است، ما می رویم»)، پهپادهای دفتر تبلیغاتی بینظیر از یک تپه بالا رفتند، فقط به دنبال یکدیگر از صخره. در نهایت، یک تاجر چشم بند خود را برمی دارد و به اطراف نگاه می کند و خود را با دفتر مکینتاش تنها می بیند.
“Lemmings” فاجعه بار اپل را اینجا ببینید:
“Lemmings” یک شکست بحرانی و تجاری است
اپل 900000 دلار برای اسلات 30 ثانیه ای خود در Super Bowl پرداخت کرد. با توجه به اینکه تبلیغ سال قبل حدود 5 میلیون دلار درآمد تبلیغاتی داشت، اپل این قیمت را ارزش پرداختن دانست.
با نگاهی به گذشته، تبلیغ “Lemmings” باعث می شود تا کمی با مدیران اپل که به شدت با اجرای تبلیغ اصلی “1984” به دلیل لحن تلخ آن مخالفت کردند، همدردی کنم. بله، آنها به وضوح در قضاوت خود در سال 1984 اشتباه کردند. اما تفاوت بین این دو آگهی آنقدرها که فکر می کنید زیاد نیست.
هر دو توسط یک مغز متفکر تجاری تحسین شده کارگردانی شدند. هر دوی آنها از یک پالت رنگی ضعیف برای به تصویر کشیدن دنیای بدون اپل استفاده کردند. و هر دو افراد زامبی مانند را به تصویر میکشیدند و احتمال وجود مک را بیدار میکردند.
چیزی که «لمینگز» فاقد آن بود، فوریت تبلیغ سال قبل و حس شورش شادیبخش آن بود. یک مرد نه پریدن از روی صخره مانند زنی که پتک پرتاب می کند دشمن را در هم می کوبد، مهم نیست، مهم نیست چقدر سعی می کنید باور کنید که این کار درست می شود.
آلن اوپنهایمر، که در آن زمان برای اپل کار می کرد، برای کتابم به من گفت: «این آشکارا یک اشتباه بود و نشان داد که همه مشتریان بالقوه شما در حال پریدن از صخره هستند. انقلاب سیب.
تبلیغ بد باعث آشفتگی برای اپل می شود
طبق گزارش ها، این تبلیغ دبی کلمن، یکی از افراد کلیدی در بخش مکینتاش را به شدت آزار داد، به طوری که او در همانجا شرکت را ترک کرد. او استعفای خود را در مک خود تایپ کرد و آن را در LaserWriter چاپ کرد.
جان اسکالی، مدیرعامل سابق اپل، سالها بعد به یاد میآورد: «روز بعد از Super Bowl، خطوط تلفن ما مملو از تماسهای افراد عصبانی بود که ادعا میکردند دیگر محصول اپل را نخواهند خرید». آنها بر این باور بودند که این تبلیغات به افرادی توهین می کند که ما می خواستیم آنها را به عنوان مشتری در آمریکا محاکمه کنیم.
در یک مقطع، یکی از بازماندگان آشویتس با اپل تماس گرفت تا این شرکت را متهم به استفاده از هولوکاست برای فروش کامپیوترهای شخصی کند. برای همه دست اندرکاران ظاهر بدی بود.
پایان یک دوران
سال 1985 آخرین باری بود که اپل یک آگهی تبلیغاتی را تا سال 1999 در Super Bowl اجرا کرد. همچنین نشان دهنده آغاز پایان رابطه بین Chiat / Day و اپل بود. مدتی بعد از کار افتاد و آژانس تبلیغاتی تا اواخر دهه 1990 پس از بازگشت استیو جابز به کوپرتینو، دیگر با اپل کار نکرد.
تاریخ نیز به تبلیغ “Lemmings” کمکی نکرده است. Macintosh Office به اندازه Mac مهم نبود (نه اینکه واقعاً می توانسته باشد). اپل در حال جذب مخاطبان تجاری بود که بازیکنان آن مشتاق کنار گذاشتن IBM نبودند. مهمتر از آن، فایل سرور اپل که توسط آگهی وعده داده شده بود تا سال 1987 عرضه نشد.
بدترین تبلیغ اپل در تمام دوران؟
آیا تبلیغ “Lemmings” را به خاطر دارید؟ انتخاب شما برای بدترین تبلیغات اپل در تمام دوران چیست؟ نظرات خود را در زیر بنویسید
مانی ربات
خرید اپل ایدی
خرید دعوت نامه کلاب هاوس
منبع اصلی پست
بدون دیدگاه